Bildung.City, Amsterdam-Duivendrecht  |  27 oktober 2016

Programma

13.00 uur - Inloop met koffie en thee

13.30 uur – Aan de slag met de Emowijzer®
Yvonne Franssen, bedenker Emowijzer®, auteur, spreker, empowermentcoach, emotiedeskundige, kindercoach en logopedist.
Workshop over gebruik en achtergrond van de Emowijzer®. De Emowijzer is een tool, bruikbaar voor (professionele) opvoeders en hun kinderen, om op eenvoudige wijze te praten over wat je voelt. De Emowijzer® is een afbeelding met 16 prachtig geïllustreerde poppetjes die op aansprekende wijze gevoelens uitbeelden. De Emowijzer® heeft een klein schommeltje, en met dat schommeltje schommel je (door het plaatsen van je vinger op het schommeltje) naar het gevoel wat je op dat moment voelt. Het praten over wat je voelt is daardoor gemakkelijk en eenvoudig, voor zowel de volwassene als het kind. Door juist gebruik van de Emowijzer ® kunnen diepgaande gesprekken met kinderen ontstaan. Deze interactieve presentatie geeft inzicht en praktische handreikingen over optimaal gebruik van de Emowijzer. U kunt daarna direct met de praktische tips aan de slag. U krijgt het boek mee, inclusief een prachtig houten schommeltje. 

14.30 uur - Acceptatie en Commitment Therapie in de praktijk
Mw drs. M. Steeman, GZ-psycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog en eigenaar, Psychologiepraktijk Maaike Steeman. Tevens auteur van het boek: Denken, voelen, doen. aan de slag met Acceptatie en Commitment Therapie een lees- en doeboek voor kinderen en jongeren. 
Workshop over het theoretisch kader dat de basis is van het boek: Denken, voelen, doen. Aan de slag met Acceptatie en Commitment Therapie, een lees- en doeboek voor kinderen en jongeren van Maaike Steeman. Zij zal aan de hand van voorbeelden en korte oefeningen de vertaling naar de praktijk maken. Naast zichtbaar gedrag in de buitenwereld hebben mensen een binnenwereld waar allerlei processen en onzichtbaar gedrag zich afspelen. Als mensen deze innerlijke ervaringen als negatief ervaren hebben ze de neiging om die te gaan bestrijden. Het nadeel daarvan is dat ze door die strijd vaak niet de dingen doen die ze zouden willen doen (bv. door uitstelgedrag) of juist dingen doen die ze niet zou willen doen (bv. schelden op anderen). Dit leidt tot meer negatieve emoties en gedachten en kan een negatieve spiraal worden. Inzicht in de werking van innerlijke processen kan je helpen om handiger met innerlijke ervaringen om te gaan en meer controle te krijgen over gedrag. Dit kan je gebruiken bij de begeleiding van kinderen en ouders in je rol als hulpverlener of leerkracht. Ook is het bruikbaar voor jezelf in de omgang met anderen.

15.30 uur - Koffie/thee pauze

16.00 uur - Casuïstiek
In de casus bespreken Yvonne Franssen en Maaike Steeman de invloed van pesten op het kind zelf, de pesters, de betrokken ouders, de omgeving en de school. Hoe zou je in je rol als ouder, leerkracht, coach of therapeut de Emowijzer en ACT kunnen inzetten?
U kunt ook een eigen casus indienen. Die kunt u voor 1 oktober aanstaande sturen naar: office@logacom.nl

17.30 uur - Nazit met hapje en drankje